СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПАТРОНАТ

Термін «патронат» буквально означає «захист», «опіку», «допомогу».

У контексті дошкільного виховання під соціально-педагогічним патронатом сім’ї мають на увазі систему заходів на допомогу в адаптації сім’ї до суспільних вимог. Його здійснення передбачене статтею 11 Закону України «Про дошкільну освіту».

Соціально-педагогічний патронат спрямований на роботу з дошкільниками, не охопленими дошкільною освітою. Така форма роботи дає можливість залучити до безкоштовної освіти більшу кількість дошкільників, інтегрувати в колектив дітей, в яких не сформовані соціальні компетенції. Часто це діти, які:

- мають психофізичні порушення, що перешкоджають адаптації та комунікації з однолітками;

- потрапили в складні життєві обставини (алкогольна залежність батьків, дитяча бездоглядність та інше).

Також соціально-педагогічний патронат провадять із категорією дітей, що не можуть відвідувати дошкільний заклад в зв’язку з віддаленістю домівки від закладу та фізичною неспроможністю батьків водити чи підвозити дитину

Основні завдання та принципи соціально-педагогічного патронату

Основні завдання

- Організація цілеспрямованої фахової допомоги сім’ї у розв’язанні її психолого-педагогічних та соціальних проблем.

- Формування соціально-педагогічної компетенції сім’ї шляхом набуття їїчленами соціально-педагогічних знань і навичок, достатніх для реалізації завдань повсякденного життя.

- Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно доїї задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб, формування в неї моральних норм істворення умов для її соціалізації.

- Надання допомоги сім’ї у створенні умов для забезпечення різнобічного розвитку дитини, забезпечення змістовного дозвілля дітей у соціальному середовищі.

- Включення батьків і дітей у процес соціалізації, спрямований на досягнення успіхів у конкретних життєвих ситуаціях, вміння орієнтуватися у суспільних відносинах, здатність приймати, розуміти і поважати інших.

- Надання комплексної психолого-педагогічної, корекційно-розвивальної допомоги дітям дошкільного віку, які потребують корекції фізичного та(або) розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації.

- Допомога у створенні доцільних психолого-педагогічних умов виховання дитини відповідно до її віку, індивідуальних особливостей та потреб своєчасного і всебічного розвитку тощо.

Основні принципи

- Гуманізм, що вимагає ставлення до дитини як до цінності, визнання її права на вільний розвиток та реалізацію своїх природних здібностей.

- Особистісно орієнтований підхід у роботі з дітьми та сім’ями, врахування типу сім’ї, сімейного середовища та його виховного потенціалу.

- Активність, що передбачає розвиток у дітей самостійності, творчого ставлення до різних видів діяльності, формування у них критичності, самокритичності, здатності приймати рішення й відповідати за їх наслідки.

- Природовідповідність, що ставить перед педагогом завдання створити сприятливі умови для природного та поступового розвитку особистості дитини.

- Наступність і неперервність, що передбачають використання поперед­нього досвіду дитини на всіх етапах її розвитку, збалансованість із наступним етапом, поступове ускладнення та урізноманітнення змісту і напрямів освітнього процесу/

Реалізація освітніх послуг під час патронату

Після визначення дітей, які потребують патронату, добирають місце та форми його здійснення.

Зазвичай соціально-педагогічний патронат провадять:

- у домашніх умовах

- на базі дошкільного навчального закладу.

Також імовірна робота, що має консультативний характер та форму залучення дітей і батьків до масових заходів у соціальних, психологічних центрах, сільських клубах, сільрадах, позашкільних закладах тощо.

Особливості патронату вдома (за місцем проживання):

· формується умовна «група» за принципом територіальної близькості до дошкільного закладу;

· патронат дітей відбувається за відвідування дітей удома;

· група складається з дітей різного віку кількістю до 15 осіб;

· найбільшого значення набуває консультативна робота, надання батькам методичних рекомендацій:

- під час консультацій педагог має ознайомити батьків з наступними питаннями:

– організація продуктивної творчої діяльності дитини вдома;

– організація оптимального рухового режиму для дитини;

– створення розвивального середовища в дитячій кімнаті.

Особливості патронату на базі ДНЗ

Існує дві можливості залучити дитину до освітнього процесу на базі закладу:

· включити її в групу короткотривалого перебування;

· частково інтегрувати в звичайну групу.

Особливості перебування дитини в групі короткотривалого перебування:

- наповнюваність групи до 10 осіб;

- група працює щоденно або два-три рази на тиждень;

- може організовуватися в форматі прогулянкової групи, гуртка, групи вихідного дня тощо - перебування в групи короткотривале в часі, до 4 год./день;

- дитяча діяльність організовується вранці, в період найвищої працездатності (з 9 до 13 год.) або після денного сну (з 15 до 18 год.);

- група може працювати протягом навчального року або тимчасово (не менше 3 міс.).

Особливості часткової інтеграції дітей у звичайні групи:

- дітей зараховують до списку звичайної групи;

- відвідування 2-3 рази/тиждень;

- режим розробляють індивідуально залежно від психофізичних та адаптаційних можливостей дитини;

- режим узгоджують із батьками, можуть коригувати.

Особливості проведення занять при частковій інтеграції:

- заняття залишаються провідною формою організації роботи для дітей, які частково інтегруються;

- можуть здійснюватися індивідуально вихователем та іншими спеціалістами (психологом, логопедом) або шляхом залучення дитини в роботу групи, підгрупи;

- зміст занять визначається програмними вимогами для певного вікового етапу;

- програма занять може складатися за тематичним або сюжетним принципом, може бути вибудована на основі лише ігор тощо;

- у середньому в розкладі можуть передбачати 2-3 заняття/день залежно від віку дитини заняття тривають від 15 хв. (для трирічних дітей) до 30 хв. (для п’ятирічних);

- перерви, тривалістю 10-15 хв., мають бути насиченими фізичними вправами, рухливими іграми.

Домашніх завдань дітям, звісно, не завдають. Проте в умовах соціально-педагогічного патронату педагоги можуть рекомендувати батькам певний зміст та прийоми роботи для опрацювання вдома.

Кiлькiсть переглядiв: 3703